Etusivu / Palvelut / Ulkoiset palvelut / Yleinen edunvalvonta

 

Aurinko nousee talviaamuna.jpg

Yleinen edunvalvonta

Yleinen edunvalvonta

Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi olla tarpeen, kun esimerkiksi vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet asianomaisen henkisiä kykyjä niin, että hän ei itse kykene valvomaan etujaan tai hoitamaan asioitaan.

Edunvalvojan määrää maistraatti tai tuomioistuin. Edunvalvojana voi olla yksityishenkilö, esimerkiksi omainen tai muu läheinen.

Maistraatti tai käräjäoikeus voi määrätä edunvalvojaksi myös yleisen edunvalvojan. Tavallisesti yleinen edunvalvoja on valtion virkamies, joka toimii edunvalvontatoimistoissa. Joillakin alueilla yleisenä edunvalvojana voi toimia myös ostopalveluntuottajan palveluksessa oleva yleinen edunvalvoja.

Edunvalvontavaltuutettu on aina yksityishenkilö ja hän voi valvoa henkilön etua, jos valtuuttaja on etukäteen tehnyt edunvalvontavaltuutuksen toimintakyvyn heikkenemisen varalta.

Maistraatti neuvoo ja opastaa menettelytavoissa edunvalvojan saamisekseksi.

Lappeenrannan edunvalvontatoimisto vastaa Rautjärven edunvalvontapalvelujen järjestämisestä.

Palvelupisteet

Lappeenrannan edunvalvontatoimisto, Lappeenrannan toimipaikka

Lappeenrannan edunvalvontatoimisto, Lappeenrannan toimipaikka

Laserkatu 6 E, 53850 LAPPEENRANTA

Aukioloajat

Normaalit palveluajat
Ma - Pe: 08.00 - 16.15

Kaikki tiedot

Yleisen edunvalvonnan tavoitteena on valvoa niiden henkilöiden etua ja oikeutta, jotka eivät vajaavaltaisuuden, sairauden tai muun syyn vuoksi voi itse pitää huolta taloudellisista asioistaan.     

Edunvalvontasihteerit hoitavat asiakaspalvelun. Soita siis ensisijaisesti edunvalvontasihteerin numeroon. Jos asia vaatii edunvalvojaa, sihteeri välittää asian. Henkilökohtaiset käynnit toimistossa tapahtuvat ajanvarauksella. Ajat varataan sihteereiltä.

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvonta siirtyi kunnilta valtakunnalliseksi palveluksi, jota hoidetaan keskitetysti osoitteesta www.kuluttajaneuvonta.fi. Palvelua ohjaa Kuluttajavirasto ja kuluttajaneuvonnan toimipisteet sijaitsevat maistraateissa.

Kuluttajaneuvojat päivystävät numerossa 071 873 1901. Tietoa kuluttajakaupan säännöistä, menettelytapaohjeita, valitusmalleja, ajankohtaisia tiedotteita ja tarkempaa tietoa neuvontapalvelusta löytyy verkkopalvelusta www.kuluttajaneuvonta.fi .

Velkaneuvonta

Talous- ja velkaneuvonnan tavoitteena on auttaa asiakasta saavuttamaan tasapainoinen talous. Toiminnan lähtökohtana on asiakkaan oman toiminnan ja päätöksenteon tukeminen. Työ perustuu talous- ja velkaneuvontalakiin.

Imatran kaupungin talous- ja velkaneuvonnassa avustetaan imatralaisia, rautjärveläisiä ja ruokolahtelaisia yksityishenkilöitä sopimusneuvotteluissa velkojien kanssa, Takuu-Säätiön takauksen hakemisessa ja velkajärjestelyn hakemisessa tuomioistuimelta. Yksityishenkilöt voivat ottaa yhteyttä myös halutessaan talousneuvontaa. Palvelut ovat maksuttomia.

Talous- ja velkaneuvonta
Imatran kaupungintalo, II kerros
Virastokatu 2
55100 Imatra

Velkaneuvoja Pirkko Pielismaa
p. 020 617 3300
s-posti: pirkko.pielismaa@imatra.fi

Takuu-Säätiön Velkalinjaan voi soittaa kaikkialta Suomesta maksutta ja keskustella nimettömänä kaikista taloudellisiin ongelmiin liittyvistä asioista.

Velkalinjan numero 0800 9 8009, soittoaika ma-pe klo 10.00-14.00.

Takaisin ylös