Etusivu / Palvelut / Opetus ja koulutus / Simpeleen koulu / Opiskelu / Oppilaan tukipalvelut / Oppilashuolto
koulun piha.png

Oppilashuolto

Opiskeluhuolto

YKSILÖLLINEN OPISKELUHUOLTOTYÖ

Kun koulun tai opiskeluhuollon palvelujen työntekijälle herää huoli yksittäisestä oppilaasta, hän ottaa huolen puheeksi oppilaan ja tämän huoltajan kanssa. Mikäli huoli ei poistu oppilaan ja huoltajan kanssa työskentelemisen jälkeen, huolen havaitsija pyytää avukseen toisen koulussa toimivan aikuisen tai tarvittaessa koulupsykologin. Laaja-alaisissa ja vaikeissa tilanteissa huolen havaitsija esittää huolensa monialaiselle asiantuntijaryhmälle, joka jatkaa asian selvittämistä. Huolen aiheita käsitellään yksilöllisesti kunkin tilanteen edellyttämällä tavalla.

YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTOTYÖ

Opiskeluhuoltotyötä organisoi koulussa erikseen nimetty opiskeluhuoltoryhmä, joka kokoontuu tarpeen tullen. Opiskeluhuoltoryhmän pysyvän kokoonpanon muodostavat rehtori Janne Hirvonen, apulaisrehtori Elina Honkanen, oppilaanohjaaja Carita Kanes, laaja-alainen erityisopettaja Riitta Lepola, kuraattori Milena Pekari, kouluterveydenhoitaja Anja Hämäläinen sekä huoltajien, oppilaiden ja opiskelijoiden edustajat. Opiskeluhuoltoryhmän tarkoituksena on turvata oppilaille annettavan tuen kokonaisvaltainen suunnittelu ja toteutus. Ryhmässä käsitellään yhteisötason hyvinvointia, ei yksittäisten oppilaiden asioita.

Perusopetuksen erityisopetus ja erityinen tuki

Osa-aikaista erityisopetusta annetaan esimerkiksi oppilaille, joilla on kielellisiä tai matemaattisiin taitoihin liittyviä vaikeuksia, oppimisvaikeuksia yksittäisissä oppiaineissa tai vaikeuksia opiskelutaidoissa, sosiaalisissa taidoissa tai koulunkäynnissä. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan joustavin järjestelyin samanaikaisopetuksena, pienryhmässä tai yksilöopetuksena oppituntien aikana. Osa-aikaisen erityisopetuksen tavoitteet ja sisällöt nivelletään oppilaan saamaan muuhun opetukseen. Aloite osa-aikaisen erityisopetuksen tarpeen arvioinnista voi tulla oppilaalta, huoltajalta, opettajilta tai oppilashuoltohenkilöstöltä.

Simpeleen koulussa toimii kaksi pienryhmää, joissa oppilaat opiskelevat yksilöllistettyjen opetussuunnitelmien mukaisesti. Jokaiselle oppilaalle laaditaan HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma), joka päivitetään lukuvuosittain. Pienryhmän oppilaat opiskelevat osan oppiaineista yleisopetuksen ryhmiin integroituna.

Ota yhteyttä koulun erityisopettajaan.

Oppilas voi saada erityisopetusta tai muuta tukea, mikäli oppimis- tai sopeutumisvaikeus, vamma, sairaus tai muu syy sitä edellyttää.

Integroinnin perusteena ovat oppilaan tiedot ja taidot, ja integroitavista oppiaineista sovitaan oppilaan, huoltajan, erityisluokanopettajan ja aineenopettajan kesken.

Verkkoasiointi

Rautjärven Wilma

Kodin ja koulun yhteydenpitoa hoidetaan Wilma-järjestelmän kautta.

Lisää tietoa
Siirry asioimaan

Puhelinasiointi

Erityisluokanopettaja

Simpeleen koulun erityisluokanopettaja

Lisää tietoa
Puh. +358 40 7765201 Puh. +358 40 8201746

Erityisopettaja

Simpeleen koulun erityisopettaja 1.-6.-luokat

Lisää tietoa
Puh. +358 40 5088942

Laaja-alainen erityisopettaja

Simpeleen koulun laaja-alainen erityisopettaja 7.-9.-luokat

Lisää tietoa
Puh. +358 40 5630021

Simpeleen koulun kanslia

Simpeleen koulun kanslia ja koulusihteeri

Lisää tietoa
Puh. +358 40 7240165

Linkit

Rautjärven kunta

Rautjärven kunnan nettisivut

Lisää tietoa
Avaa linkki

Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja oppilaan tarvitsemasta muusta tuesta. Erityisopetus on ensisijaisesti pedagogista eli oppimisen tukea. Muu tuki voi olla esimerkiksi koulunkäynnin tukea sekä pedagogista tukea. Ne muodostavat oppilasta tukevan kokonaisuuden. Oppilaan tulee tarpeen vaatiessa saada tukea viivytyksettä. Erityinen tuki edellyttää hallintopäätöstä.

Jos oppilas on jäänyt jälkeen tilapäisesti tai muutoin tarvitsee lyhytaikaista tukea, hänellä on oikeus tukiopetukseen.

Oppimis- tai koulunkäyntivaikeuksien takia oppilas voi saada erityisopetusta, joka voidaan järjestää erityisryhmässä tai -luokalla. Perusopetuksen tavoitteita ja sisältöjä voidaan yksilöllistää, jos oppilas vammaisuuden, sairauden, kehityksen viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun vastaavan syyn takia ei suoriudu perusopetuksen oppimäärästä. Yksilöllistämistä tulisi käyttää vain, jos oppilas ei suoriudu hyväksyttävästi oppiaineen oppimäärästä. Sitä ennen tulisi oppiaineen tavoitteita ja sisältöjä eriyttää painoalueittain.

Perusopetuslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

Takaisin ylös