Etusivu / Palvelut / Opetus ja koulutus / Simpeleen koulu / Opiskelu / Oppilaan tukipalvelut / Oppilashuolto
koulun piha.png

Oppilashuolto

Oppilashuolto

YKSILÖLLINEN OPPILASHUOLTOTYÖ

Kun koulun tai oppilashuollon palvelujen työntekijälle herää huoli yksittäisestä oppilaasta, hän ottaa huolen puheeksi oppilaan ja tämän huoltajan kanssa. Mikäli huoli ei poistu oppilaan ja huoltajan kanssa työskentelemisen jälkeen, huolen havaitsija pyytää avukseen toisen koulussa toimivan aikuisen tai tarvittaessa koulupsykologin. Laaja-alaisissa ja vaikeissa tilanteissa huolen havaitsija esittää huolensa monialaiselle asiantuntijaryhmälle, joka jatkaa asian selvittämistä. Huolen aiheita käsitellään yksilöllisesti kunkin tilanteen edellyttämällä tavalla.

YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTOTYÖ

Oppilashuoltotyötä organisoi koulussa erikseen nimetty oppilashuoltoryhmä, joka kokoontuu tarpeen tullen. Oppilashuoltoryhmän pysyvän kokoonpanon muodostavat rehtori Janne Hirvonen, apulaisrehtori Elina Honkanen, oppilaanohjaaja Carita Kanes, laaja-alainen erityisopettaja Riitta Lepola, kuraattori Milena Pekari sekä kouluterveydenhoitaja Anja Hämäläinen. Oppilashuoltoryhmän tarkoituksena on turvata oppilaille annettavan tuen kokonaisvaltainen suunnittelu ja toteutus. Ryhmässä käsitellään yhteisötason hyvinvointia, ei yksittäisten oppilaiden asioita.

Oppilaanohjaus

Oppilaanohjauksen tavoitteena on tukea nuorta itsetuntemuksen parantamisessa, opiskelutaitojen kartuttamisessa ja ammatinvalinnassa. Oppilaanohjauksen tunneilla käsiteltäviä aiheita ovat opiskelutaidot ja koulunkäynti, itsetuntemus, jatko-opintomahdollisuudet, ammatit ja ammattialat sekä työelämä. Luokkamuotoisessa ohjauksessa painotetaan yhteiskoulun alkuvaiheessa koulun toimintaan perehtymistä, hyviä tapoja, toisten huomioon ottamista ja opiskelutaitoja. Opintojen loppuvaiheessa korostetaan uravalinnan suunnittelua ja jatko-opintoihin valmentautumista.

Lisäksi kukin yläkoulun oppilas käy vähintään kerran lukuvuodessa oppilaanohjaajan kanssa ohjauskeskustelussa, jossa käsitellään nuoren kannalta tärkeitä itsetuntemuksen ja ammatinvalinnan teemoja. Pienryhmäohjausta järjestetään tarpeen mukaan.

Oppilaanohjauksen tunneilla käsiteltäviä aiheita ovat opiskelutaidot ja koulunkäynti, itsetuntemus, jatko-opintomahdollisuudet, ammatit ja ammattialat sekä työelämä. Luokkamuotoisessa ohjauksessa painotetaan yhteiskoulun alkuvaiheessa koulun toimintaan perehtymistä, hyviä tapoja, toisten huomioon ottamista ja opiskelutaitoja. Opintojen loppuvaiheessa korostetaan uravalinnan suunnittelua ja jatko-opintoihin valmentautumista.

Ota yhteyttä koulujen opinto-ohjaajiin.

Verkkoasiointi

Rautjärven Wilma

Kodin ja koulun yhteydenpitoa hoidetaan Wilma-järjestelmän kautta.

Lisää tietoa
Siirry asioimaan

Puhelinasiointi

Opinto-ohjaaja

Simpeleen koulun opinto-ohjaaja

Lisää tietoa
Puh. +358 40 8279835

Simpeleen koulun kanslia

Simpeleen koulun kanslia ja koulusihteeri

Lisää tietoa
Puh. +358 40 7240165

Palvelupaikat

Rautjärven Aseman koulu

Aseman koulu

Urheilijankatu 9, 56610 RAUTJÄRVI

Kaikki tiedot

Simpeleen koulu

Simpeleen koulussa opiskelevat perusopetuksen vuosiluokat 1–9, ja samoissa tiloissa toimii myös Rautjärven lukio.

Matomäenkatu 4, 56800 SIMPELE

Aukioloajat

Ma - Pe: 08:00 - 15:45

Kaikki tiedot

Perusopetuksen oppilailla on oikeus oppilaanohjaukseen. Opinto-ohjaajan ohella jokaisen opettajan tehtäviin kuuluu ohjata oppilasta opiskelussa ja oppimistaidoissa ja ehkäistä opiskeluun liittyviä ongelmia ennalta.

Oppilaanohjaus tarkoittaa myös oppilaan itseluottamuksen, persoonallisuuden kasvun, kehityksen ja osallisuuden tukemista. Ohjaus on erityisen tärkeää koulunkäynnin nivelvaiheissa eli siirryttäessä koulusta toiseen.

Alakoulussa oppilaanohjausta toteutetaan yleensä muun opetuksen ja toiminnan yhteydessä. Yläkoulussa oppilailla on oppilaanohjaustunteja, joilla käsitellään opiskelutaitojen ja itsetuntemuksen lisäksi jatko-opintomahdollisuuksia, ammatteja ja työelämää. Jokainen oppilas saa myös henkilökohtaista neuvontaa yksin tai pienryhmässä.

Perusopetuslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

Takaisin ylös